Van koffieleut naar coffee aficionado: Top 8 koffietrends

Maart 2016, Leads PR
Na twee succesvolle edities, keert het Amsterdam Coffee Festival voor de derde keer terug naar de hoofdstad en dit jaar voor het eerst op het terrein van de Westergasfabriek. Nederlanders hebben al jaar en dag het imago van koffieleuten; we drinken gemiddeld 2,4 koppen per dag*. Ook de Nederlandse ontwikkelt zich in razend tempo; de ene trend is nog niet voorbij of de ander staat al voor de deur. Niet verwonderlijk dat vanaf vandaag tot en met zondag 20 maart Amsterdam geheel in het teken staat van koffie, thee en alles wat daarmee te maken heeft. Vanochtend is het Amsterdam Coffee Festival officieel geopend door Jeffrey Young, oprichter en directeur van Allegra Group. Duizenden ‘coffee aficionados’ uit de Benelux strijken dit weekend in Amsterdam neer om de nieuwste trends te ontdekken, kennis met elkaar te delen en een tof feestje te bouwen.

De koffiemarkt heeft zich de afgelopen jaren sterk ontwikkeld van een functionele koffiecultuur tot een way of living, die inzoomt op elk kopje koffie. Waar koffie vroeger in grote hoeveelheden werd geconsumeerd om jezelf op te laden, is het rond 1990 langzamerhand verschoven naar een lifestyle, waar genieten centraal staat en grote koffieketens de eerste koffiemerken ontwikkelen. Vanaf 2000 ontstaat een sterke focus op goede kwaliteit en handgemaakte koffie. Voor het eerst wordt koffie als een liefde gezien, zowel door de ambachtelijke roasters, die zich in deze periode ontwikkelen, als de consumenten. De huidige koffiecultuur is gericht op de wetenschap van koffie, wat naar voren komt in het zorgvuldig afmeten van ingrediënten, de innovatieve brewing apparatuur en het ontstaan van een dieper bewustzijn van de samenstelling van koffie. De consument wilt zichzelf ontwikkelen als barista en educatie op het gebied van koffie wordt belangrijker. Zij zijn op zoek naar de beste boon om de lekkerste kopjes koffie te zetten. Hierdoor ontstaan er naast wijn sommeliers ook sommeliers gespecialiseerd in koffie. Koffie wordt zo ontleed dat het een obsessie wordt van de vele koffiebewonderaars, die koffie liefhebben onder de naam coffee aficionados.

Heb jij ook een passie voor koffie? Dan moet je op de hoogte zijn van deze acht koffietrends in de koffiemarkt, die allemaal te proeven zijn tijdens het Amsterdam Coffee Festival.

1. Aanhoudende opkomst van koffieketens
Kwalitatief hoogwaardige koffieketens breiden uit op regionaal niveau. Een goede kop koffie is dus overal te halen.

2. Ambachtelijke koffie
Bij illy ligt de nadruk op kwaliteit en de wetenschap achter koffie, bijvoorbeeld in de vorm van microroasting. illy innoveert en experimenteert er op los.

3. Revolutie van "Iced" dranken
NITRO COLD BREW drankjes, oftewel ijsdrankjes, zoals ijskoffie, ijsthee en gemixte dranken richten zich op jonge consumenten en worden het hele jaar rond geschonken. Tijdens het festival kan je bij de coffee truck van Bitter & Real terecht voor alles ijs gerelateerd.

4. Gezondheid en wellness
Clean eating richt zich op natuurlijke, organische en rauwe ingrediënten, wat bijvoorbeeld de matcha latte van Yumchatea tot een populair groen drankje maakt.

5. Innovatie van voeding
Naast kwaliteit verwachten we ook een goede verpakking en presentatie van onze voeding – een mooie kans voor breakfast en brunch zaakjes en samenwerkingen tussen merken dus.

6. Nieuwe generatie consumenten
Met de komst van de Fourth Wave is er een nieuwe doelgroep voor de koffiemarkt geboren: Generatie Z is geboren na 1995, is online op nieuwe social platforms, snackt media en kijkt realistisch naar de toekomst.

7. Koffie thuis steeds beter
Het kopje koffie dat we thuis zetten wordt steeds beter door innovatieve manieren van filterkoffie zetten, het toegankelijker worden van brewing apparatuur en de komst van digitale koffieabonnementen.

8. Consumenten worden DIY baristas
Goede baristas verkopen goede koffie, maar dat moet ergens geleerd worden. Scholing van baristas is in opkomst; zij vormen tenslotte de bedrijfscultuur en zijn de echte koffieambassadeurs. Wil je zelf leren hoe jij thuis jouw barista skills kan ontwikkelen? Bij de Bonavita Brewbar helpen ze jou graag bij het zetten van de lekkerste kopjes koffie.

* Euromonitor via http://www.euromonitor.com/coffee-in-the-netherlands/report

Meer informatie en beeldmateriaal vindt u in onze online press room.

AkzoNobel logo

African Parks logo
Avontuur logo
Beautea logo
Ex-smokers logo